Ongelovelyk zo snel de tyd voorby gaat als je ouder wordt.
Haar op je hoofd verlies je en je neus –oren –rug en andere ongewenste plaatsen is het je reinste wildgroei.
Gelukkig was ik gezond en werkte als supercargo-port-captain-=asskicker-en manusje van alles voor Mitsui –OSK lines in Tokyo.
In januarie een lading ryst lossen in Djibouti (ontwikkelings hulp van japan)
Een veilig en goedgerund staatje vooral dankzy de veel aanwezige militairen van het vreemdelingen legioen.
De afrikanen maken geen geintjes met deze legionairs die afrika kennen als geen ander en deze zeer gediciplineerde professionele militairen bewaren de orde en vrede op hun eigen voor afrikanen begrypelyke manier.
De blauwhelmen zyn een lachertje met hun vredelievende methodes en worden absoluut niet serieus genomen als militair.
Februrie en Maart druk bezig met het lossen van zware stukken in Singapore voor de chemise industrie.
Myn KPM en west India line ervaringen kwamen me hier goed van pas.
Een prettige afwisseling met afrika
Ook een consultant reisje naar Bangkok was lekker meegenomen.
April-een rystboot lossen in sao thome-freetown –conakry-dakar –nouatchok en terug naar Abidjan voor een lading boomstammen
Helaas overleden 2 zeelieden aan malaria opgelopen in sao thome-waar de paludisme streak vam malaria dodelyk is (gaat naar de hersenen).
In afrika is nog steeds malaria de grootste killer gevolgd door dysenterie (uitdroging als gevolg)-aids en krokedillen helpen ook een handje.
Blyf ver uit de buurt van ziekenhuizen in afrika want je gaat er lopend in en komt er liggend uit.
Mei-kon myn oudste zoon assisteren in lelystad met de onderhandelingen voor een joint venture in Thailand.
Dit was leuk en leerzaam –alleen was het effe wennen aan jas en stropdas.
Een reisje naar londen als expert witness in een rechtzaak over een log-carrier met stabiliteits problemen.
Juni- vacantie in Singapore en genoten van bridgen met myn ouwe sobat joop wiss-en het opzoeken van de vele vrienden.
Juli- vloog via Amsterdam- naar de kaapverdise eilanden om een rystboot te lossen voor MOSK en daarna deze boot volgeladen in Abidjan met 26000 kubieke meter boomstammen voor Mangalore en Manilla.
Augustus- een volle lading ryst lossen in Luanda= Angola.
Wat een verschrikking-het land ligt volkomen op zyn kont.
Overal UN-troepen-je kunt nog geen 50 meter van je hotel (een zeer verwaarloosd Meridien hotel) of je wordt beroofd door jeugd bendes
De UN-troepen kosten 3 miljoen US$$$ per dag maar hebben niks in te brengen-weggegooid geld.
Hadden 10000 ton ontwikkelings hulp ryst van Japan aan boord .
Het heeft 6 weken geduurd om te lossen want de regerings ambtenaren zyn niet geinteresseerd in de verhongerende bevolking maar in hun eigen zakken vullen =schandalig die openlyke corruptie.
Ik kreeg problemen met de minister van transport-hy wou 20000$$$-alvorens te willen praten.
gaf een intervieuw aan CNN ( die waren met een ploeg amerikaanse vrywilligers het land ingegaan om de bevolking te vaccineren en nu op de terugweg-in hetzelfde hotel verblyvende)-de agent horde myn verhaal-de waarheid - en zette me op een vliegtuig weg uit Luanda voordat ik in het gevang terecht zou komen.
Wat een zootje –ik begryp niet dat het westen deze landen blyft steunen
Je kunt mensen niet helpen die zichzelf niet willen helpen.
September-vloog van Luanda via –libreville –abidjan –madrid en Miami naar Port au Prince in Haiti om 10000 ton ryst te lossen.
OOk hier hele rare toestanden veel royal Canadian mounted police -franse gendarmes-en 6 nationaliteiten United Nations blauwhelmen
Kosten 1,5 miljoen US$$$$ per dag resultaat nul komma nul-blyft onveilig
Armoe treof –velen willen Pappa Doc terug want die geeft werk en heerst met yzeren vuist (lees angst –dictatuur-onderdrukking etc).
Gelukkig was club med Magic Haiti heropend voor de UN troepen en heb ik daar 2 weken vakantie gevierd =advies “dichtplakken dat land”
Club Med” magic Tahiti” is special voor de UN troepen heropend en is een geweldig mooie club. Gelegen aan een prachtig prive strand-fyne accomodatie en zoals in alle club meds goed eten en drinken.
October en November- een volle rystboot lossen in de Comores- daarna -LOME-Tema –Lagos-Abidjan en San Pedro.
Veel schade aan de ryst en het is een kunst om geen tekorten te hebben by de lossing maar daar heb ik een geheim recept voor uitgevonden.
Door de vele loshavens en het ruwe werken is er veel schade aan de ryst,
Er kan niet op merk gelost worden –dat zou teveel oponthoud geven in de laadhaven dat betekend verlies voor MOSK-dus moet de supercargo het maar zien te regelen.
Met een draft survey kom je een heel eind want daar kun je flink mee fiedelen en dat hebben ze nog niet door in west afrika.
Lagos was een ongelofelyke puinhoop- armoe –corruptie –moord en doodslag op straat op klaarlichte dag.
In Dec ember op de terug reis 2 weken in Amsterdam by het ouwe mens en daana naar huis in singapore voor de feestdagen.
Een druk jaartje al met al ,maar ja de huur moet betaald worden.
Wens jullie allemaal een gezond en gelukkig nieuw jaar toe
No comments:
Post a Comment