Monday, February 21, 2011

Vervolg Sinabang

Phuket eind februarie 2011

Beste vrienden en collega’s

Bedankt voor de vele leuke reacties die ik kreeg op myn kerstbrief van 2010.
J faber bedankt voor de naam van NEUS hoogeveen van de rumah bubur-
wim flach-willem bakker-schaafsma  en de vele andere collega’s die my verbeterden /adviseerden /inlichten en herrineringen ophaalden van tempo doeloe’=het bewyst dat die Kita Punja Mamma by velen van ons een belangryke rol speelde in ons korte aardse bestaan.

Natuurlyk heeft jan faber gelyk –die kapiteins waren nog geen 50 maar voor een jonge 3de stuurman is een kerel van 48 stok oud (30 jaar zit er tussen)-nu ik zelf 80 ben besef ik heel goed dat 50 niet zo oud was  maar als je 19 bent?????? Excuses.

De volgende stroom kapiteins zoals  kloots –jan de jong-typhoon teddy-haringsma –stuurman piep –willem bouter-buth  e.a. scheelde hooguit 10 jaar-en dat praat wat makkelyker.

Een van de kleurryke kapiteins DM bygenaamd “mollebonen dirk dit vanwege het voeren van de friese vlag in alle havens-zullen veel van myn tydgenoeten gekend hebben.

Het was een grote statige man die gezag uitstraalde maar ook  heel sociaal ingesteld was .

Na zyn pensionering heeft hy nog jaren in de stuurlieden examen commissie gezeten.

Hy stond ook voor 100% achter zyn mensen waar ik later op terug kom.
Ik was 1ste strm by hem op de Kasimbar in 1960 op de Singapore –nieuw guinea dienst.

Zyn lieve vrouw ERNA voer die reis met hem mee-en ik moest bridgen leren  want hy had een 4de man nodig-nou kan ik wel klaverjassen –maar bridgen???-maar goed hy is de ouwe en als jong stuurman  kun je beter goeie maatjes blyven (bovendien won hy altyd –(met hulp van de  de baas want die  vondt dat ook beter voor de algemeene  sfeer aan boord.)

By de kpm werd de HWTK “baas” genoemd =op de hollandse vaart is de baas de timmerman De baas was ook de dokter aan boord van de paketvaart schepen omdat hy meestal meer tyd had dan de 1ste strm (die daarvoor eigenlyk een betere opleiding had gehad.)

De tweede keer dat ik met hem mocht varen was op de ROGGEVEEN in 1962.
Hy kwam in lagos –nigeria aan boord om kromme kees af te lossen die met pensioen ging-en ook nu had hy ERNA by zich die meteen in paniek by me kwam want ze had de friese vlag vergeten in te pakken en dat zou dus een disastreuze reis worden.

Erna  =no problem =–we maken wel een friese vlag van de ouwe seinvlaggen-en zo gebeurde  en konden we met een gerust hart de reis  langs de kust van west afrika en via kaapstad –durban port Louis naar auckland  in nieuw zeeland aanvangen.

De hwtk was een uit de drentse klei getrokken boer –een beer van een kerel met een stieren nek –yzersterk- kon smeden als geen ander-geen gevoel voor humor=had een rooie B-=

En zou–gekleed in een berenvel met een knots in zyn hand by een hunnebed staande-een goeie reclame geweest zyn voor een of andere batavieren  film.

Hy was opgegroeid met die ouwe kolen gestookte  stoomjammers met schotse ketels en zo-maar gelukkig had de second zyn” C “die wel iets wist van motoren (herken je hem HENK???)

In west afrika hadden we cacao bonen geladen voor de Cadbury fabriek in Dunedin En gezaagd hard hout ( heel waardevol) voor de andere havens in nieuw zeeland.

In Durban kregen we bericht dat we 400 ton molasses in drums moesten laden in port Louis voor Auckland-nou had ik dat spul al eens eerder vervoerd en wist dat het allemaal ouwe lekkende drums waren-en vreesde voor claims aan het hout aangezien we een deel in het tussendek van ruim 1 en ruim 2  moesten laden en de rest aan dek.

Lichtte om 12 uur by een glaasje bier molle bonen dirk in die bezwaar maakte by het agentschap  maar verder niets kon doen want lading weigeren stond niet in het RIL boek.

Sjorden de drums in het ruim en aan dek met staaldraad en spanschroeven zo goed mogelyk-maar de roggeveen lag op zyn plimsoll merk en had weinig vryboord.

Op de oversteek kwam op myn wacht= de dagwacht= met de ouwe op de brug een groen zeetje over en verdween de helft van de deklading drums als luciferhoutjes over de muur.

De roggeveen was een beetje klein voor deze lange reizen= gebouwd voor de archipel.

In Auckland veel schade aan het hout in het onderruim door de lekkend molasses waarvoor een scheepsverklaring werd afgelegd dit voor de verzekering.

Hiervoor moesten de 1ste strm en de hwtk in vol ornaat mee naar het agentschaps kantoor –een ware parade en daar nodigde de ouwe alle meisjes uit om aan boord te komen lunchen.

Voor de jongens aan boord grote prêt natuurlyk-de ouwe wist met zyn mensen om te gaan.

Gelukkig was BARNEY afgelost door frans poelstra een geweldige  kerel en machinist = hy kon heel goed bridgen wat de sfeer aan boord behoorlyk positief beinvloed heeft.

Op een andere reis van west afrika naar ZO AZIE  lagen we in Singapore langs de kant gezaagd hout te lossen wat ik liet uit tallyen-komt kroegbaas a/b ( hy was hoofd van het agentschap) zegt tegen my –stuurman  je zit nu by de RIL en je hoeft niet uit te tallyen-gaat naar de ouwe boven =komt even later de kwartiermeester=”chief you see captain now” afyn ik naar boven
de ouwe zegt” mynheer K als myn stuurman uit tallyd dan gebeurd dat gewoon en heeft u zich er niet mee te bemoeien”  dank je wel strm-=die ouwe stond volledig achter zyn mensen. een geweldige kapitein waar ik veel van heb geleerd en met plezier mee heb gevaren.

Een andere hele  goeie kapitein was WB-ik was eerste stuurman by hem op een sitsen coaster de LEGUNDI geloof ik in 1956-we voeren van Singapore een lyndienst op de Indragiri rivier-inklaren in prigi radja dan  sapat- tembilahan-rengat vv 14 daagse dienst –leuke tyd met iedere keer 3 dagen in spore waar de ouwe woonde.

de happy - de great- de new world plus het straits cabaret waren onze uitverkoren stapplaatsen omdat er weinig geld was (3 singapore$$ per dag was onze toelage.

WB was een geweldig navigator en kon heel goed manoevreren –hy was de eerste kapitein waar ik de klein kustvaarder zelf voor de kant mocht leggen. Ook ankerde hy in de binnen breakwater vlak by Clifford Pier zodat je voor 10 cent naar de pier geroeid werd.

Als ik me goed herrinner lag wim flach op vertrek met een sitsen coaster  en Meta =zyn vrouw = stond op springen=wy gingen het dok in voor 3 weken en ik zei Wim ga jy maar het dok in en ik ga wel met die boot van jou varen-zo gebeurde en Meta beviel 2 dagen later.(wim pls confirm)

Dat was zo leuk by de paketvaart =alles kon=tidak bisah=stond niet in het woordenboek-er was geen haat en nyd onder de collega’s –je stond voor elkaar klaar-apis perkara.

Later op de SIGLI op de SPS service (1960) voer ik met WB en in de Barrier reef nam hy altyd de “local knowledge route” spaarde geloof ik 6 myl uit maar hy vondt dat leuk voor de passagiers.

Deze SI-boten hadden geen radar  en op peilingen werd door barrier gevaren –moet je nu zien= een loods is verplicht en zyn er minstens 2 radars op de schepen-en nog lopen ze vast.

Hy was heel goed voor de passagiers –nam elke dag een verhaaltje op zyn tape recorder en speelde dat af tydens het ontbyt-het gaf de dagelykse scheeps  bezigheden –de byzonderheden van de route –historie van deze kust etc wat de passagiers prachtig vonden.

Hy was ook een enthousiast amateur filmer en hield s’avonds voor de passagiers film voorstellingen van zyn reizen en belevenissen . geweldige kapitein=RIP.

Hy had de 2 bovenste kootjes van zyn rechter-middelvinger verloren by het overhalen van de laadbomen-en als hy dan  als geintje zyn middelvinger in zyn neus stak waren de gezichten van de passagiers (die dat voor heteerst zagen) goud waard.

Toen ik later zelf kapitein op een SI-boot was op de SPS –nam ik ook de local knowledge route =de 1ste strm die in Sydney woonde kreeg een halve hartverzakking-apitein U bent gek-dit is veel te link –ik zei willem deed dat altyd zo-en hy is eraan  gewend geraakt dat ik wel eens rare dingen deed.

We hadden op die kleine bootjes een 1st stm met 1 ste rang -2de strm met 1ste rang-3de strm met 2de rang =kortom de rangen kwamen je neus uit-prima mensen allemaal.

Daarom gaf ik de 1ste strm vry in Sydney-liep een wachtje tussen Sydney –melbourne-risdon –Devonport en terug Sydney om een beetje by te blyven en het niet te verleren.

De 2de stm stuurde ik naar huis in Bangkok (hy was getrouwd in spore) maar zyn vrouw Meta kon haar mond niet houden –dus by aankomst spore moest ik op kantoor komen –kapitein kent u het dienstreglement niet???-jazeker =al geleerd als 2de by eikel de vries =hoezo???
Wel als u een officier langer dan 24 uur vry geeft moet u toestemming hebben van het kantoor.

Volgende dag werd ik overgeplaatst naar de van Cloon als 1ste strm met ton kloots als kapitein Gelukkig tjo tjokte het tussen my en Ton en werd ik na een rond reis weer kapitein.mazzel.

Ik geloof dat ik een reputatie had van een feest figuur –ik lustte een biertje dat is waar–zong graag –had wel eens een probleempje aan de wal ,(maar was serieus in myn werk).

Myn maten kunnen hier beter over oordelen neem ik aan.(inmiddels zyn de wilde haren weg).

Toch waren sommige gezagvoerders niet zo bly als ik by hun aan boord geplaatst werd.

Uiteindely is het allemaal wel goed gekomen .

Hoop dat jullie dit geomong kosong kunnen volgen er zitten een paar wodkas in.

Volgende keer over machinisten want heb nu 2 lamme vingers van het tikken

eus 

No comments:

Post a Comment